Natur & miljö
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
På Österlens museum finns ungefär 10 000 föremål från forntiden.
I vår börjar vi med städa bland alla fornfynd.
De ska sorteras och fotograferas.
Arkeolog Ulrika Wallebom arbetar med detta fram till nyår.
Det är meningen att alla som vill ska kunna hitta bland fornfynden.
Det kan vara vanliga människor eller arkeologer eller de som forskar om forntiden.
Samlingen ska kunna användas av alla!
Lådor med stenyxor. Kartonger med krukor.
Skelett från gamla gravar. Glasburkar med pilspetsar av flinta.
Små askar med pärlor av bärnsten.
Stora ICA-kassar med medeltida krukskärvor från Simrishamn…
Det är rörigt på magasinet idag.

Det är rörigt i magasinet idag. Foto: Ulrika Wallebom.
Vi har redan börjat arbeta lite med sorteringen. 20 % är sorterat. 15 % är fotograferat.´7% är registrerat i datorn. Men mycket jobb återstår!
I samlingen finns mest föremål från stenåldern och bronsåldern. Det mesta är yxor från bondestenålder, det vill säga att sakerna är mellan 4000 och 6000 år gamla.

Yxor av flinta från Hagestads mosse. De är mer än 4000 år gamla. Foto: Ulrika Wallebom.
Österlen har en väldigt spännande historia. Även vana forskare blir förvånade över vilka fina fornfynd som har hittats här
I april har vi börjar storstäda i magasinet.
Vi har hittat saker som vi trodde var försvunna.
Bland annat fynd från en borg i Gladsax. Den grävdes ut på 1950-talet.
Vi har också hittat fynd från S:t Nicolai kyrka i Simrishamn.
Den grävdes ut på 1960-talet.
Vi har också berättat om vår fornsakssamling för arkeologistudenter och forskare på universitetet i Lund.
Kontakta Ulrika Wallebom, e-post: ulrika.wallebom@simrishamn.se,
eller telefon: 0414-81 96 75

Ulrika Wallebom vid skrivbordet på Österlens museums kontor. Foto: Ann-Louise Svensson.
Senast uppdaterad : 2008-05-28 15:03
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
Diarienummer: 2010/264. Detaljplan för del av Mellby 3:121 och del av Mellby 27:52 i Kivik är föremål för utställning under tiden 16 maj - 16 juni 2012.
Diarienummer: 2012/115. Detaljplan för Kniven 1 och del av Simris 206:1, Simrishamn, Simrishamns kommun, finns utställd för samråd/granskning under tiden 14 maj – 28 maj 2012.
Välkommen till möte med kommunfullmäktige måndagen den 28 maj kl. 18.
Se kungörelsen här!
Diarienummer: 2010/312
Detaljplan för Kvarnby 15:238, 15:75 och Gislöv 25:8 (del av) m.fl., Skillinge hamn är utställd under tiden 23 april - 21 maj 2012.