Lättlästa hemsidan arkeologiprojektet januari 2009

Benexpert på besök

Det har varit ett ovanligt långt jullov. Men nu har arbetet börjat med en rivstart!
I januari hade vi besök av en expert på ben.
Hon heter Agneta Ohlsson och är från Stockholm.
Hon har tittat närmare på alla ben vi har i samlingarna.
Det är brända ben från brandgravar och obrända hela skelett.
Sammanlagt finns benen efter ett 50-tal människor i samlingarna.

Agneta började med att titta på de berömda "Doktor Brings skallar".
De hittades vid ombyggnaden av hamnen i Simrishamn år 1907.
Skeletten låg under en stor sten.
Man kunde redan då se att en av dem hade skador i huvudet.

Agneta Ohlsson och Ulrika Wallebom pusslar med "Doktor Brings skallar". Foto: Oline Sörenen. Agneta Ohlsson och Ulrika Wallebom pusslar med "Doktor Brings skallar". Foto: Oline Sörenen.

Dokumentation av en av de skallar som utsatts för dödligt våld. Foto: Ulrika Wallebom. Dokumentation av en av de skallar som utsatts för dödligt våld. Foto: Ulrika Wallebom.

Ladda hem rapporten om skeletten

Här kan du ladda hem Agneta Ohlssons rapport "Brända och obrända ben - en osteologisk analys av skelettmaterial ur fornsakssamlingen på Österlens museum" som en PDF-fil (813 kilobyte).

En historisk gåta på väg mot sin lösning

Nu har Agneta tittat noga på alla skallar.
Det visade sig att fanns delar av 26 olika personer bland dem!
Fem av dem hade fått kraftiga och dödande hugg av en yxa i bakhuvudet.
Alla fem var män i 35-årsåldern.

Vi är ännu inte säkra på när detta hemska skedde. Var det på stenåldern eller på 1800-talet?
Snart vet vi svaret på frågan.
En liten bit av en av skallarna har nämligen skickats på kol 14-analys på ett laboratorium.

Projektets slut närmar sig

Arkeologiprojektet går nu mot sitt slut.
I januari har vi ägnat oss åt att börja sammanfatta vad som egentligen gjorts under året.
Bland annat har vi skrivit ett temanummer till tidningen Österlent.
Tidningen finns att köpa i museibutiken från och med lördagen den 28 februari.
Då är det invigning av utställningen "Plogfynd" på museet.