Natur & miljö
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
Hela februari har ägnats åt att bygga en utställning. Den heter PLOGFYND. Den handlar om Österlens forntid.
Ulrika Wallebom i entrén till utställningen Plogfynd som invigdes den 28 februari 2009. Foto: Rosa Eriksson.
Utställningen invigdes lördagen den 28 februari. Det kom mycket folk. De fick äta förhistorisk mat och titta på utställningen.
Invigde gjorde Berit Danielsson från Lantbrukarnas Riksförbund. Hon är från Gårdslösa.
En man som heter Alexander Ravenna visade pilbågar och gjorde upp eld på stenåldersvis.
Vi fick till vår glädje mycket beröm för utställningen.
Alexander Ravenna gjorde upp eld i trädgården på invigningen av utställningen. Foto: Ulrika Wallebom.
Strax innan utställningen öppnade fick vi svar på hur gamla Dr Brings skallar är.
De har daterats genom kol 14-metoden.
Dessa människor levde cirka 430-560 efter Kristus.
Det var under den så kallade folkvandringstiden, i mitten av järnåldern.
Vi har hittat ännu fler väldigt gamla spjutspetsar i lådorna i magasinet.
Sammanlagt har vi nu tre säkra spjutspetsar som är 13 000 år gamla. De senaste spetsarna är hittade på gård 7 i Rörum. Fynden är väldigt speciella.
När nu utställningen är invigd är också arkeologiprojektet slut.
Arkeologiprojektet har varit väldigt spännande och roligt att arbeta med. Själv har jag lärt mig väldigt mycket om Österlens forntid. Jag hoppas att kunna fortsätta arbetet i framtiden.
Tack för denna gång,
Ulrika Wallebom
Senast uppdaterad : 2009-03-11 13:33
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
Diarienummer: 2010/264. Detaljplan för del av Mellby 3:121 och del av Mellby 27:52 i Kivik är föremål för utställning under tiden 16 maj - 16 juni 2012.
Diarienummer: 2012/115. Detaljplan för Kniven 1 och del av Simris 206:1, Simrishamn, Simrishamns kommun, finns utställd för samråd/granskning under tiden 14 maj – 28 maj 2012.
Välkommen till möte med kommunfullmäktige måndagen den 28 maj kl. 18.
Se kungörelsen här!
Diarienummer: 2010/312
Detaljplan för Kvarnby 15:238, 15:75 och Gislöv 25:8 (del av) m.fl., Skillinge hamn är utställd under tiden 23 april - 21 maj 2012.