Lättlästa hemsidan arkeologiprojektet maj 2008

Städning pågår!

I maj har arbetet med att städa i magasinet fortsatt.
Alla fornfynd ligger nu i ordentliga plastlådor.
Allt är märkt med lappar och står staplat i hyllor.
Det finns två jättestora samlingar som har skänkts av privatpersoner.
En från Simris och en från Borrby.
De innehåller mer än 3000 fynd var.
Allt detta ska fotograferas till hösten.

Samlarna blir fler

Det finns också flera mindre samlingar.
Hugo Håkanssons samling, till exempel, innehåller 330 fynd.
De har nu sorterats i nummerordning.
En annan samlare var målaren Per Olsson.
Han bidrog med 300 fynd från trakten kring Baskemölla år 1918.

Månadens fynd

Vi har hittat flera spännande fynd när vi har städat i magasinet.
Bland en massa flinta låg en pärla och ett smycke av brons från järnåldern.
Allt var täckt av ett tjockt lager damm.
Ett annat roligt fynd var tre stora, vackra flintyxor från stenåldern.
De hittades tillsammans på ”Jeppssons ställe” i Gröstorp i början av 1900-talet.
Vi tror att de har offrats till gudarna under tidig bondestenålder.

Det börjar bli ordning i samlingarna. Foto: Ulrika Wallebom.
Det börjar bli ordning i samlingarna. Foto: Ulrika Wallebom.

Målarmästare Per Olsson från Baskemölla bidrog med över 300 fynd i början av 1900-talet. En av flera idoga fornsaksamlare från Österlen. Fotot kommer  från en släkting till Per Olsson.
Målarmästare Per Olsson från Baskemölla bidrog med över 300 fynd i början av 1900-talet. Fotot kommer från en släkting till Per Olsson.

Ett bronsspänne hittades i en diskbalja… Foto: Ulrika Wallebom.
Ett bronsspänne hittades i en diskbalja… Foto: Ulrika Wallebom.

Flintyxor från Gröstorp. Foto: Ulrika Wallebom.
Flintyxor från Gröstorp. Foto: Ulrika Wallebom.