Natur & miljö
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
Per Persson från Simris var en man som levde mellan 1870 och 1942.
Han var mycket intresserad av historia och sin hemtrakt.
Hela sitt liv samlade han på fornfynd.
År 1936 gav han 1000-tals fornfynd till museet.
För arkeologer är hans samling en riktig ”skatt”.
Från början låg Per Perssons fornsaker i prydliga rader.
De senaste åren hade det blivit mer och mer stökigt i samlingen.
Allt låg huller om buller. Det gick inte att hitta i samlingen.
I juli 2008 har en man som heter Utz Krause städat bland Per Perssons fornsaker.

Utz Krause håller i några fynd som tillhör Per Perssons samling. Foto: Ulrika Wallebom.
Det var inte så lätt att få ordning, men det gick.
Vi har hittat nästan alla föremål igen, och lagt dem på sina rätta platser.
Snart kommer forskare till magasinet för att titta närmare på fynden.
Det verkar som de kommer att hitta nya spännade saker.

Sakerna på bilden är hittade i Sandby. Foto: Ulrika Wallebom.
Den vanliga samlingen är också färdigsorterad.
Anita Grosshög har arbetat med detta.
Nu ska allt fotograferas och registreras.
I sommar har vi hittat nya fynd från kyrkan i Simrishamn.
Arkeologer grävde under kyrkans golv år 1964.
Sakerna som hittades lades i lådor, och glömdes bort.
Ulrika Wallebom har hittat två sådana lådor igen.
De innehöll mynt, biblar och en gammal tygmössa.

Ulrika Wallebom sorterar gamla pengar från St Nicolai kyrka i Simrishamn. Foto: Anita Grosshög.
Senast uppdaterad : 2008-08-06 10:13
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
Diarienummer: 2010/264. Detaljplan för del av Mellby 3:121 och del av Mellby 27:52 i Kivik är föremål för utställning under tiden 16 maj - 16 juni 2012.
Diarienummer: 2012/115. Detaljplan för Kniven 1 och del av Simris 206:1, Simrishamn, Simrishamns kommun, finns utställd för samråd/granskning under tiden 14 maj – 28 maj 2012.
Välkommen till möte med kommunfullmäktige måndagen den 28 maj kl. 18.
Se kungörelsen här!
Diarienummer: 2010/312
Detaljplan för Kvarnby 15:238, 15:75 och Gislöv 25:8 (del av) m.fl., Skillinge hamn är utställd under tiden 23 april - 21 maj 2012.