Lättlästa hemsidan arkeologiprojektet augusti 2008

Små flintbitar kan berätta mycket

I augusti har vi arbetat med att titta närmare på vad samlingarna egentligen innehåller.

Nu när det mesta är sorterat går det mycket lättare när man vill forska.

Björn Nilsson är arkeolog och duktig på stenålder.

Han har tittat närmare på alla våra små, små flintbitar. Vi har många sådana fynd från Simris, Gislövshammar, Gnalöv och Simrislund.

Man måste vara expert för att förstå vad alla dessa små stenar egentligen är för något.

Vissa kan vara rester efter pilspetsar och harpuner från den äldsta stenåldern. Från tiden när man levde på jakt och insamling av växter.

Fynden från Simrislund är extra spännande.

Arkeolog  Björn Nilsson är stenåldersarkeolog. Här tittar han på små flintbitar ur museets samlingar. Foto: Ulrika Wallebom.
Arkeolog Björn Nilsson är stenåldersarkeolog. Här tittar han på små flintbitar ur museets samlingar. Foto: Ulrika Wallebom.

Välbesökt arkeologidag

Söndagen den 31 augusti hade vi en speciell arkeologidag ute på Haväng.

Det var fint väder och det kom mycket folk.

Parkeringen var full av bilar. Mer än 150 personer ville vara med och höra om forntiden i Haväng.

Museichef Lena Alebo inviger arkeologidagen. Foto: Ulrika Wallebom.
Museichef Lena Alebo inviger arkeologidagen. Foto: Ulrika Wallebom.

Först åkte vi buss till Maletofta som ligger precis norr om Klammersbäck.

Här berättade arkeolog Bertil Helgesson om en stad som låg här på järnåldern.

Staden hette Malestad. Under promenaden tillbaka mot Skepparpsån stannade vi flera gånger. Bertil berättade om offerplatser och hamnar som också fanns här under järnåldern.

Arkeolog Bertil Helgesson berättade om järnåldersstaden Maletofta. Foto: Ulrika Wallebom.
Arkeolog Bertil Helgesson berättade om järnåldersstaden Maletofta. Foto: Ulrika Wallebom.

Skådespeleri och fynd

Väl framme vid Skepparpsåns mynning underhöll skådespelare Boel Larsson.

Hon berättade om hjälten Beowulf som levde i södra skandinavien under järnåldern.

Efteråt visade Österlens museum upp fynd från Ravlundatrakten ur samlingarna.

Folk blev mest imponerade av bronsnyckeln ”Himmelrikets nyckel” som är hittad här i Haväng.

Ladda hem en karta i PDF-format (162 kilobyte) över Haväng med fornlämningar.

Skådespelare Boel Larsson underhåller med hjältesagan om Beowulf. Foto: Ulrika Wallebom.
Skådespelare Boel Larsson underhåller med hjältesagan om Beowulf. Foto: Ulrika Wallebom.