Natur & miljö
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
Linda Silberman har haft praktik på museet i september.
Hon har sorterat över 2000 fornfynd från Borrby.
Samlingen kallas Blågårdsamlingen. Den köptes in till museet år 1943.
Tyvärr vet vi inte var de flesta föremålen är hittade. 75 % av sakerna saknar fyndplats.
Annars finns det extra många föremål från Borrby, Hagestad och Haväng.

Linda Silberman har sorterat mer än 2000 fornsaker. Foto: Ulrika Wallebom.

Flintyxor ur Blågårdssamlingen från Borrby. Foto: Ulrika Wallebom.
Hans Sjöwall och Anita Grosshög har haft en kurs i hur man lägger in fakta om fornsakerna i datorn.
Nu registrerar de för fullt varje eftermiddag.
Vilken tur att vi har våra frivilliga medhjälpare!

Anita Grosshög hjälpte till att gå igenom keramiken. Foto: Ulrika Wallebom.
Fynd från Glimmingehus
Arkeologiprojektet handlar också om att göra samlingarna kända.
Därför har Ulrika arbetat med att titta igenom vad vi egentligen har för föremål från Glimmingehus.
Söndagen den 26 oktober kommer det nämligen att anordnas en ”arkeologidag i miniatyr” på Glimmingehus.
Då kommer det att handla om vad som fanns på platsen innan borgen byggdes.
Vi kommer att visa fynden då.
Varmt välkomna till Glimmingehus den 26 oktober klockan 16!
Ulrika har också börjat gå igenom all keramik som finns i samlingarna.
Här finns många hela krukor.
I många av dem ligger brända människo-ben. Det är gamla gravurnor.
De är hittade på olika ställen. Bland annat i Östra Vemmerlöv, Simris och Valleberga/Ingelstorp.
Vi har bestämt att en ben-expert ska titta närmare på benen. Hon kommer att kunna tala om om det var män eller kvinnor. Hur gamla de var när de dog, och om de var sjuka.
Senast uppdaterad : 2008-10-08 14:29
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
Diarienummer: 2010/264. Detaljplan för del av Mellby 3:121 och del av Mellby 27:52 i Kivik är föremål för utställning under tiden 16 maj - 16 juni 2012.
Diarienummer: 2012/115. Detaljplan för Kniven 1 och del av Simris 206:1, Simrishamn, Simrishamns kommun, finns utställd för samråd/granskning under tiden 14 maj – 28 maj 2012.
Välkommen till möte med kommunfullmäktige måndagen den 28 maj kl. 18.
Se kungörelsen här!
Diarienummer: 2010/312
Detaljplan för Kvarnby 15:238, 15:75 och Gislöv 25:8 (del av) m.fl., Skillinge hamn är utställd under tiden 23 april - 21 maj 2012.