Lättlästa hemsidan arkeologiprojektet oktober 2008

All keramik genomgången

I oktober 2008 har vi äntligen fotograferat klart all keramik. Det har tagit ganska lång tid.

Vi har ungefär 50 stycken hela krukor i samlingen.

De låg förut invirade i gammalt tidningspapper och i gamla kartonger. Nu ligger de fint nedpackade i skyddande plast.

Dessutom har tusentals keramikskärvor fotograferats.

Några gravurnor från ett gravfält vid Ingelstorp nr 32. Foto: Ulrika Wallebom.
Några gravurnor från ett gravfält vid Ingelstorp nr 32. Foto: Ulrika Wallebom.

Julius Olssons samling i Viarp

Den 27 oktober åkte vi till Viarp för att titta på Julius Olssons stora fornsakssamling.

Julius Olsson levde mellan 1895 och 1966. Han samlade fornsaker i hela sitt liv.

Vi blev mycket glada när vi fick höra av Julius son att vi fick låna samlingen.

Här finns minst tusen intressanta fynd från Gislövshammar och Viarp. Bland annat en mycket ovanlig yxa och en nål av brons.

Ett av Julius Olssons skåp på gården i Viarp. Foto: Ulrika Wallebom.
Ett av Julius Olssons skåp på gården i Viarp. Foto: Ulrika Wallebom.

Julius Olsson själv. Privat foto.
Julius Olsson själv. Privat foto.

Bussguidning av hästflickor

Den 3 oktober var Ulrika guide åt en hel buss full med hästflickor från Bollerup.

Vi tittade på hällristningen i Järrestad, Kiviksgraven och Haväng. Det regnade hela dagen.

Möte i Lund

Den 13 oktober var Ulrika på möte på historiska museet i Lund. Där fick vi se hur det ser ut i deras magasin.

Sen tittade vi på utställningen Barbaricum. Vi fick också se en stor myntskatt som nyligen har hittats i Västra Nöbbelöv.

Lyckad kväll på Glimmingehus

Söndagen den 26 oktober var det lokalhistorisk afton på Glimmingehus.

Ulrika, Fredrik Nihlén och Veronica Jeppson från Glimmingehus visade fornfynd från trakterna runt borgen.

Trots ruskväder dök 35 personer upp. Kvällen blev mycket lyckad.

Fredrik Nihlén och Ulrika Wallebom berättade om fynd från Glimmingehustrakten på en lokalhistorisk afton den 26 oktober 2008. Foto: Lena Alebo.
Fredrik Nihlén och Ulrika Wallebom berättade om fynd från Glimmingehustrakten på en lokalhistorisk afton den 26 oktober 2008. Foto: Lena Alebo.

En kommande utställning!

Museet är också i full fart med att planera en ny utställning.

Den ska heta Plogspår – samlade, ordnade och tolkade arkeologiska föremål.

Här kommer det finaste ur de arkeologiska samlingarna att visas.

Utställningen öppnar den 28 februari 2009.