Natur & miljö
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
I början av november besökte Ulrika Hembygdskretsen i Ö Tommarp. De har en stor samling av gamla föremål som de vill börja sortera. Gamla stenar, keramik, foton, kläder och annat från byn.
Ulrika gav tips om hur man gör när man vill börja ordna upp en samling. Det har vi ju erfarenhet av från museet!
Ulrika har träffat personer från andra museer för att prata om hur det har gått med arkeologiprojektet hittills. Snart börjar vi ju bli klara!
De fick också veta mer om vår kommande utställning av fornsaker. Utställningen kallas för ”Plogfynd” och öppnar i februari 2009. De gav oss tips och idéer om hur vi kan bygga upp utställningen.
I november har vi haft flera möten om den kommande utställningen. Ulrika har skrivit ner fakta om vad vi ska tänka på när vi ska visa saker från jägarstenålder. Dessutom har hon gått igenom vilka föremål vi har från bronsålder och järnålder. Det finns många fina saker att visa upp. Tll exempel 200 vackra glaspärlor från järnåldern…
I november har Hans Sjöwall sorterat vår nyaste samling. Det är Julius Olssons fornsaks- samling från Viarp. Vi har fotograferat alla saker och lagt dem i lådor. Det är minst 1500 föremål.
Ulrika har också fotograferat hela Hugo Håkanssons samling. Det är ungefär 330 fynd.
Dessutom har hon gått igenom alla fornsaker av metall. Yxor, knivar och smycken av brons. Svärd, spikar och hästskor av järn.
Vi träffades för att prata om Arkeologi-projektet den 6 november 2008. Fredrik Nihlén, Nathalie Becker, Lena Alebo, Ulrika Wallebom och Jan Kockum runt bordet. Foto: Oline Sörensen.
Den 17 november hämtade vi det sista som tillhör Julius Olssons fornsakssamling i Viarp. Bakom hönshuset låg många knack- och malstenar från gårdens marker. Julius son Ebbe Nilsson, Håkan Ohlsson och Ulrika Wallebom bär sten. Foto: Emilie Eriksson.
Ulrika Wallebom ska fotografera 200 pilspetsarav flinta ur Julius Olssons samling. Pilspetsarna har hittats norr om Gislövshammar. Foto: Hans Sjöwall.
Fornsaker från Stiby och Komstad, ur Hugo Håkanssons samling. Foto: Ulrika Wallebom.
Senast uppdaterad : 2008-12-04 14:48
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
Diarienummer: 2010/264. Detaljplan för del av Mellby 3:121 och del av Mellby 27:52 i Kivik är föremål för utställning under tiden 16 maj - 16 juni 2012.
Diarienummer: 2012/115. Detaljplan för Kniven 1 och del av Simris 206:1, Simrishamn, Simrishamns kommun, finns utställd för samråd/granskning under tiden 14 maj – 28 maj 2012.
Välkommen till möte med kommunfullmäktige måndagen den 28 maj kl. 18.
Se kungörelsen här!
Diarienummer: 2010/312
Detaljplan för Kvarnby 15:238, 15:75 och Gislöv 25:8 (del av) m.fl., Skillinge hamn är utställd under tiden 23 april - 21 maj 2012.