Natur & miljö
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
I december besökte Ulrika och Lena i Gladsax skola. Vi träffade barnen på skolan och pratade om arkeologi och historia.
Vi besökte hällristningarna vid Järrestad och borgen Gladsaxehus mitt i byn.
Barnen var väldigt duktiga på historia.
Hela december har vi två studenter från Lunds universitet här på museet. De heter Antonia Hellstam och Johan Green. De vill lära sig mer om hur man arbetar på ett museum.
De har hjälpt till med arkeologiprojektet.
En annan student har också hört av sig till museet. Hon heter Hannah Larsson. Hon ska skriva om fornlämningar och myter kring Gyllebosjön.
Studenterna Johan Green och Antonia Hellstam har gjort praktik på Österlens museum hela december. Foto: Ulrika Wallebom.
Det har varit många möten i december.
Den 9 december hade vi möte med Anita Grosshög från Fornminnes- föreningen.
Oline berättade om access-projektet som nu är slut.
Ulrika berättade om arkeologi-projektet som också snart är slut. Hittills har vi sorterat nästan alla fornsaker. Det är sammanlagt 14 000 föremål, tror vi.
Av dessa har vi fotograferat och registrerat mer än hälften.
Det har också varit möten i Ystad och i Gislöv i december.
Den 10 december 2008 var det möte i Ystad. Vi diskuterade hur kultur och historia kan användas för att locka fler turister till Ystad och Österlen. Foto: Ulrika Wallebom.
Senast uppdaterad : 2008-12-19 16:02
Blomstervandring i Norremosse tisdag den 29 maj kl. 18.30. Läs mer här!
Diarienummer: 2010/264. Detaljplan för del av Mellby 3:121 och del av Mellby 27:52 i Kivik är föremål för utställning under tiden 16 maj - 16 juni 2012.
Diarienummer: 2012/115. Detaljplan för Kniven 1 och del av Simris 206:1, Simrishamn, Simrishamns kommun, finns utställd för samråd/granskning under tiden 14 maj – 28 maj 2012.
Välkommen till möte med kommunfullmäktige måndagen den 28 maj kl. 18.
Se kungörelsen här!
Diarienummer: 2010/312
Detaljplan för Kvarnby 15:238, 15:75 och Gislöv 25:8 (del av) m.fl., Skillinge hamn är utställd under tiden 23 april - 21 maj 2012.