Första inkubatorbolaget på Marint centrum flygfärdigt

Marint centrums funktion som inkubatormiljö för nystartade innovativa företag har börjat bära frukt. Simris Alg är det första innovationsbolag på Marint centrum som grott från start-up till ett moget bolag med kommersiell produktion. Företaget, som har haft kontor på Marint centrum sedan starten för 1,5 år sedan, har nu funnit perfekta förutsättningar för en storskalig algodling i Hammenhög.

- Vi är mycket glada att Simris Algs produktionsanläggning nu är i hamn och att bolaget kan komma i gång med odling i stor skala, säger Madeleine Lundin, utvecklingsansvarig på Marint centrum. Simris Alg är ett imponerande tillväxtföretag med en enastående drivkraft, som verkar inom ett mycket spännande område. Det är också fantastiskt roligt att Österlen härigenom blir en del av världsmarknaden på algodlingssidan.

- Processen med Simris Algs tid på Marint centrum är ett föregångsexempel för hur företag kan starta sin verksamhet här, för att efter tid en expandera och utvecklas vidare – naturligtvis helst på annan plats i kommunen eller vårt närområde, säger Staffan Tellman, verksamhetschef på Marint centrum.

I Simris Algs fall är detta en självklarhet, eftersom centrala Simrishamn knappast är rätt läge för en algodling av den här dimensionen, som kräver helt andra krav på ytor och lokaler.

- Simris Algs flytt är en naturlig pusselbit i ett ständigt flöde av olika verksamheter som finns på Marint centrum och intressenter finns redan för att ta över Simris Algs kontor, avslutar Staffan Tellman.

Simris Alg flyttar från lokaler på Marint centrum men förblir en del av Marint centrums nätverk.

- Vi var första bolaget in på Marint centrum och är jättestolta över att vi nu blir det första alumnibolaget. Genom Marint centrum har vi lyckats skaffa ett ypperligt lokalt nätverk och jag kommer personligen att fortsätta engagera mig för Marint centrums fortsatta utveckling, säger Simris Algs vd Fredrika Gullfot.

För mer information:

Staffan Tellman, 0414 81 91 08, staffan.tellman@simrishamn.se