Simrishamns kommun bäst i Sverige på Facebook

Simrishamns kommun bäst i Sverige på Facebook

Först var det Instagram – nu Facebook. Efter att ha tillhört toppskiktet under flera månader är nu Simrishamns kommun även bäst på Facebook bland samtliga myndigheter i Sverige. Det enligt statistik från analysföretaget Smampion.

Den 27 november 2018 lanserade Simrishamns kommun sin officiella kanal på Facebook. Sidan har växt stadigt sedan starten och är en av de kommunsidor som ökar mest i andelen följare. Och Facebooksidan har mottagits väl av engagerade medborgare. Så pass att sidan enligt analysföretaget Smampion inte bara är bäst i kommun-Sverige, utan även bland samtliga myndigheter i landet. Det efter att ha tillhört toppskiktet under det senaste halvåret.

– När kommunen inledde satsningen på digital kommunikation var målet att bli bäst i Sverige. När vi nu följer upp succén på Instagram med att även vara bäst på Facebook är det ett kvitto på att vi är nära att nå den målsättningen, säger Anders Svensson, digital kommunikatör i Simrishamns kommun.

Tidigare har Simrishamns kommuns officiella kanal på Instagram även blivit utsedd till bäst i Sverige, av Smampion. Instagramkanalen lanserades så sent som 1 oktober 2018.

Olika nyckeltal

Poängskalan som Smampion utgår ifrån på sin ranking är 0-100 där 100 är högst. På rankingen vecka 38 fick Simrishamns kommun 89 poäng. Något som alltså placerar oss högst upp i kategorin ”myndighet, kommuner och städer”.

Poängen tilldelas utifrån en totalsumma där olika nyckeltal ingår: Till exempel antalet nya följare på sidan, hur mycket engagemang och interaktioner inläggen skapar, hur väl vi interagerar och svarar på följarnas kommentarer.

– Vi har arbetat metodiskt och strategiskt med vår sida på Facebook från dag ett. Och det är väldigt kul att det gett resultat. Vi har lyckats engagera och väcka intresse för kommunens verksamhet och det vi gör, säger Anders Svensson och fortsätter:

– Vi gör det med en mix där vi försöker bjuda på både humor och kunskap. Vi vill öppna dörren till kommunen så att det väcker nyfikenhet och intresse hos medborgarna. Bara på hemsidan simrishamn.se ser vi en tydlig effekt där antalet besök varje dag har ökat med över 200 procent sedan hösten 2018.

Stark kanal vid händelse av kris

Framgångarna gör att kommunen nu har ett stark kanal för att nå medborgarna i händelse av viktig samhällsinformation.
– Det är ovärderligt att ha en så stor och bra kanal ut till medborgarna. Vi når tiotusentals varje vecka, men är samtidigt medvetna om att inte alla har Facebook. Därför ska vi så klart fortsätta att informera på andra sätt. Facebook är bara en av flera kanaler vi använder, säger Anders Svensson och tillägger:

– Jag vill passa på att tacka alla underbara medborgare som engagerar sig och sprider det vi gör. Och så klart till alla medarbetare i kommunen som stolt visar upp sig och den verksamhet man bedriver.

Följ Simrishamns kommun i sociala medier:

Facebook

Instagram

Linkedin

Tillbakablick Österlen

Läs mer om våra sociala medier här

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of www.simrishamn.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close