Betaltjänsten Tallywebb – på plats i alla kommunens hamnar

Betaltjänsten Tallywebb – på plats i alla kommunens hamnar

Bild: Till vänster Olle Viberg, båtägare och till höger Fredrik von Segebaden, hamnchef, i Simrishamns hamn.

Nu är en ny digital betalningstjänst för avgifter och servicetjänster installerad i alla kommunens hamnar. Genom några klick på mobilen kan båtägare både köpa el, se när båten laddas, betala för gästbåtplats, rampavgift och andra servicetjänster som dusch, toalett och tvättstuga.

I flertalet av kommunens hamnar har båtägare länge använt ett fysiskt kort som laddats med pengar för att köpa olika typer av hamntjänster. Korten fungerande inte alltid som de skulle och Fredrik von Segebaden, hamnchef i Simrishamns kommun, såg att det behövdes en förändring:

– När vi såg att de fysiska korten som användes tidigare inte alltid fungerande som de skulle bestämde vi oss för att skapa en mer hållbar och modern betalningslösning. Efter att ha tittat på olika alternativ beslutade vi oss för att införa Tallywebb. Nu är betaltjänsten på plats i alla kommunens hamnar och kortkrångel är ett minne blott. För att underlätta för båtägarna har vi satt upp skyltar med en QR-kod som man kan skanna för att få mer information och de som inte har en smartphone kan vända sig till oss på hamnkontoret så hjälper vi dem med allt. Återkopplingen från båtägarna har varit mycket positiv. En fördel med det här systemet är också att det bidrar med ökad säkerhet för båtägarna, systemet känner till exempel av när en sladd dras ut från en elstolpe och eltillförseln stoppas då automatiskt, samtidigt skickas även ett meddelande till den som står på kontrakten med en fråga om det är den som har dragit ur sladden.

I Simrishamns hamn och i större delen av Branteviks hamn infördes betaltjänsten Tallyweb förra året och under våren 2022 har den även installerats i den resterande delen av Branteviks hamn samt i Skillinge, Baskemölla, Vik, Kivik och Vitemölla.

Olle Viberg, båtägare och ordförande i Österlens havsfiskarförening säger så här om den nya lösningen:

– Bästa elsystemet som varit i hamnen, det är hur smidigt som helst och jag kan hålla koll på om båten laddas hemifrån.

Hur funkar betalningstjänsten Tallyweb?

Båtägaren går in på en webbsida, väljer där hamn och betalar. Vid köp av el till båtar eller access till dusch, toalett och tvättstuga får användaren en kod. Den koden knappas sedan in på en elstolpe för att få el och vid ingången till dusch, toalett och tvättstuga för att komma in.

Frågor?

Välkommen att höra av dig till Kontakt Simrishamn, kontakt@simrishamn.se eller 0414-81 90 00.