3 februari 2025 kl. 14:04
Individ- och familjeomsorgen samordnar sitt mottagande för dem som behöver hjälp och stöd
Individ- och familjeomsorgen har startat en gemensam mottagningsfunktion.

Syftet med ett gemensamt ”mottag” är att säkerställa en samordnad, rättssäker och tillgänglig ingång för medborgare som behöver stöd av socialtjänsten.
- Genom en enhetlig mottagningsfunktion kan vi erbjuda snabbare bedömningar, tidiga insatser och förkorta resan till rätt stödinstans, säger Hannah Jacobsson, enhetschef på individ- och familjeomsorgen på socialförvaltningen i vår kommun. Detta främjar en helhetssyn på individens behov, stärker samverkan mellan olika verksamhetsområden och bidrar till en mer effektiv resursanvändning.
Målet med ett gemensamt ”mottag” är att skapa en trygg och lättillgänglig kontaktpunkt där hela individens behov får utrymme. Uppdraget är också att arbeta med förebyggande frågor.
Mottagningsfunktionen, ”mottaget”, består av fem erfarna socialsekreterare som tar ansvar för arbetsuppgifterna med stöd av en verksamhetsansvarig.
- Medborgarnas ingång är även fortsatt Kontakt Simrishamn som vi har ett nära samarbete med, berättar Hannah Jacobsson. De kopplar sedan vidare till ”mottaget” om man ringt eller skickar ärendet vidare dit om man mejlat.
Så här fungerar "mottaget":
Till oss kan du komma på olika sätt: kanske är du förälder och känner behov av stöd i din föräldraroll eller också är du anhörig och har det kämpigt att förhålla dig till livssituationen. Kanske räcker pengarna inte riktigt till eller så har du svårt att sluta dricka. Kanske är någon oroad för hur du har det i ditt liv, ung som gammal och gör en orosanmälan till oss.
Det är exempel på sådant som socialtjänsten kan erbjuda stöd för. Vårt gemensamma mottag innebär att vi arbetat bort eventuella ”stuprör” som riskerar uppstå när varje enhet ansvarar för sitt specifika mottag. Nu kommer du, oavsett behov, till ett gemensamt team som har öga på hela individen. Du slipper flera kontaktytor och förkortar tiden till rätt stöd.