20 maj 2025

Bygglovsenheten höjer kundnöjdheten – förbättringsarbetet ger resultat

Simrishamns kommun ser en tydlig ökning i nöjd-kundindex bland privatpersoner. Under första halvåret 2025 har betyget ökat med sju punkter – från 61 till 68.

Personal ur bygglovsenheten står leende framför röd tegelbyggnad.

Det är i den pågående SKR-undersökningen Löpande insikt som resultatet visar att bygglovsenhetens insatser börjar ge avtryck. Enheten har under det senaste året intensifierat arbetet med att förbättra tillgänglighet, dialog och service – och det ser ut att ge effekt.

– Det här är ett glädjande kvitto på att våra ansträngningar uppskattas. Vi har gjort flera förändringar som syftar till att underlätta för invånarna och näringslivet, bland annat våra drop-in-tider och en ökad digital tillgänglighet, säger Paul Ekblad Eriksson, bygglovschef i Simrishamns kommun.

Utöver förbättrade kontaktvägar har handläggningstiden för bygglov minskat till i snitt 21 dagar, långt under den lagstadgade gränsen på 10 veckor. För enklare anmälningsärenden har handläggningstiden minskat från 14 till 4,5 dagar. Digitaliseringen har underlättat både för sökande och handläggare. Arbetet med att stärka förtroendet och skapa en enklare process för kommuninvånare fortsätter – med målet att ytterligare höja kundnöjdheten under året.