29 juni 2025
Projekt för tidiga insatser i förskolan
Nytt projekt ökar takten i den pågående satsningen att få fler elever behöriga till gymnasiet.
Kommunfullmäktige i Simrishamns kommun beslutade inför 2025 att satsa sex miljoner årligen under två år i syfte att på sikt öka gymnasiebehörigheten hos eleverna.
De kommunala förskolorna och skolorna har sedan 2021 särskilt prioriterat barns och elevers språkliga utveckling. Arbetet har redan inneburit ett ökat fokus på skolans kärnuppdrag, övergångar mellan årskurser och själva lärmiljön.
Man har också satsat på så kallad differentierad undervisning, vilket innebär att man anpassar undervisningen efter elevernas olika behov, förutsättningar och intressen, så att alla kan lära sig och utvecklas så bra som möjligt. Det handlar om att skapa variation i hur innehåll, arbetsformer och bedömning utformas, så att eleverna kan nå målen på olika sätt.
Insatser i förskolan ger störst effekt
Kommunens barn- och utbildningschef Anders Wedin har under våren satt samman en styrgrupp av kommunala och fristående skolor, som tillsammans gjort bedömningen att insatser för att stärka barns språkliga utveckling i förskolan är det som ger störst effekt för att öka behörigheten till gymnasiet för eleverna.
Inom ramen för projektet ingår också att fortsatt kompetensutveckla medarbetarna genom utbildning, handledning och förstärkta personalgrupper. Redan sedan tidigare har utbildningsinsatser genomförts, bland annat genom samarbete med Linnéuniversitetet i Växjö.
- Det här ger oss verkligen möjlighet att intensifiera arbetet med att ge barn och elever en bra start både i skollivet och i fortsättningen, berättar Anders Wedin. Barns och elevers språkutveckling kan inte underskattas för att klara skolans mål. Tillsammans med den centrala elevhälsan och kulturskolan får vi alla möjligheter vi kan önska oss genom det här projektet.
Meriterad projektledare
För att hålla i projektet har Cecilia Elsiesdotter rekryterats, som bland annat har bakgrund som rektor i Malmö stad:
- Jag ser fram emot att bidra till en gemensam riktning och hållbar utveckling av det långsiktiga språkutvecklande arbetet med avstamp i det språkutvecklande arbete som redan idag görs på förskolorna.
- När vi i förskolan tidigt stöttar barnen i deras språkresa ger vi dem bättre förutsättningar att tillgodogöra sig kommande skolår, att etablera en god självkänsla, att utveckla förmågan att uttrycka sig, att förstå andra och sin omvärld. Detta i sin tur skapar förutsättningar för kommunens ungdomar att ta sin demokratiska plats i samhället efter slutförd gymnasieutbildning.
Det tvååriga projektet startar i augusti och projektplanen presenteras för barn- och utbildningsnämndens ledamöter vid höstens första sammanträde.