23 oktober 2025
Förändrat arbetssätt har gett resultat
Norra hemtjänstområdet har sedan början av förra året gjort en stor omställning i sättet att arbeta och det har visat sig ge ett fantastiskt resultat, kopplat till brukarnas nöjdhet.
Resultaten i Socialstyrelsens återkommande, rikstäckande undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” har nu presenterats. Syftet är att ge äldre personer möjlighet via en enkät ge synpunkter på hur de uppfattar äldreomsorgen.
Inom hemtjänsten i Simrishamns kommun testades ett nytt arbetssätt i norra området under 2024, med större fokus på den enskilde genom uppdraget som fast omsorgskontakt. Uppdraget innebär att ha hand om helheten kring brukaren, stå för trygghet, individanpassning och samordning av stödet till den enskilde. Arbetssättet föll så väl ut för brukare, deras anhöriga och medarbetarna, att det implementerats i alla hemtjänstområden.
- I Socialstyrelsens mätning kan vi se att Norra hemtjänstområdet uppnått 100 % nöjdhet inom flera områden, berättar Tina Nilsson, enhetschef på socialförvaltningen i Simrishamns kommun. Det handlar om hänsynstagande till brukarnas åsikter och önskemål, men mycket är helt bundet till medarbetarna och deras insatser: kvaliteten på det stöd brukarna får, kunskap och kompetens hos medarbetarna, liksom förtroende för och bemötande av medarbetarna.
Tillit
Det förändrade arbetssättet bygger också mycket på att tillit till medarbetarnas förmåga har varit i fokus:
- För att lyckas med detta såg vi över våra arbetssätt och har genomfört de förändringar som medarbetarna sett behov av, säger Tina Nilsson. Målet har hela tiden varit att besluten ska fattas så nära brukaren som möjligt och därför har medarbetarna också fått ett utökat handlingsutrymme i arbetet.
Detta har inneburit att det nu är medarbetarna i hemtjänsten som tillsammans med brukaren planerar hur stödet ska vara utformat.
- Medarbetare har också haft mycket fokus på uppföljning och anpassningar i det dagliga, i stället för att följa upp utförandet utifrån en viss frekvens. Stödet blir med det nya arbetssättet mer individanpassat och möjligheten för brukarna att löpande påverka sitt stöds utformning har ökat.
Skapa förutsättningar
Uppdraget “Fast omsorgskontakt” är lagstadgat och innebär att varje brukare som har hemtjänstinsatser (utöver enklare insatser, matdistribution och trygghetslarm) ska ha en särskilt utsedd person i hemtjänsten som har ett ansvar för helheten kring brukaren. Denna person ska tillgodose den enskildes behov av trygghet, kontinuitet, individanpassning och samordning av olika stödinsatser.
Under det senaste året har man i hemtjänsten i Simrishamns kommun haft fokus på att skapa förutsättningar för att medarbetarna ska kunna ta ansvar utifrån uppdraget som fast omsorgskontakt, med viss tid avsatt för det uppdraget, tid de själva planerar för, så den kan användas där den för tillfället behövs som bäst. Det kan handla om planering och uppföljning tillsammans med brukaren, kontakt med anhöriga eller för teamsamverkan med andra yrkesprofessioner.
- Vikten av att den fasta omsorgskontakten och brukaren träffas regelbundet och lär känna varandra, har varit en grundsten i hela arbetet, berättar Tina Nilsson. Medarbetarens kännedom om brukaren är givetvis en förutsättning för att man ska kunna ta ansvar för alla de delar som ligger i uppdraget som fast omsorgskontakt.
Mindre detaljstyrning
Sedan början av 2025 har man också i en del av det norra hemtjänstområdet provat att arbeta med mindre detaljstyrda biståndsbeslut. Detta innebär att medarbetare tillsammans med brukare, inom en viss ram, har möjlighet att anpassa/utöka stödet själva.
- Stödets utformning blir på så sätt mer flexibelt och tillgängligt, det blir lättare för medarbetare och brukare att anpassa stödet utifrån aktuella behov, och omsorgshandläggarna har då kunnat fokusera mer på dialog och uppföljning. säger Tina Nilsson.
- Det fina resultatet i brukarundersökningen är ett fantastiskt bevis på att den omställning vi gjort mot en mer tillitsbaserad, flexibel och tillgänglig hemtjänst går i linje med det våra brukare önskar från oss. Medarbetarna har gjort ett fantastiskt arbete som verkligen gör mig stolt, säger Tina Nilsson.
Det är inte bara Norra hemtjänstområdet som arbetar utifrån det nya arbetssättet, utan alla hemtjänstverksamheter har sett över sina arbetssätt och gjort anpassningar för att kunna arbeta mer tillitsbaserat och med ett stort fokus på uppdraget som fast omsorgskontakt.
- Jag, tillsammans med hela förvaltningens ledningsgrupp, är riktigt stolta över det arbete som sker varje dag i hemtjänsten. Det finns så mycket engagemang och kompetens i våra arbetsgrupper. Det här ger oss verkligen ett fint kvitto på hur utvecklingsarbetet gett resultat som gynnar våra kommuninvånare på riktigt, sammanfattar Samra Hasanovic, avdelningschef för vård och omsorg på socialförvaltningen i Simrishamns kommun.
Fakta om undersökningen
Här är direktlänk till kommunernas resultat. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.