Byte av teleoperatör

Vi byter teleoperatör från Telia till Telenor med start måndagen den 29 mars klockan 02:00 på morgonen. Det innebär att alla SIM-kort måste bytas. Bytet av operatör gäller både oss som kommun och våra bolag Simbo/Sinab.

Här får du information om vad som gäller i samband med bytet.

När är det dags?

Mellan klockan två och tre på den tidiga morgonen den 29 mars flyttas abonnemanget med ditt mobilnummer över till Telenor, därefter fungerar bara telefonen om ditt nya SIM-kort från Telenor sitter i telefonen.

Byt inte SIM-kort i förväg

Vi rekommenderar att byta SIM-kortet på morgonen den 29:e mars efter att flytten till Telenor är klar. Om SIM-kortet byts innan kan det bli uppstå problem med att telefonen inte ansluter till Telenors nät med rätt telefonnummer.

Strax efter klockan 06:00 kopplas sen också ditt fastnummer till telefonen.

Du får det nya SIM-kortet i god tid

Det finns en medarbetare på varje enhet som har fått i uppdrag att dela ut SIM-kort till kollegorna på enheten. Du kommer att få ditt nya SIM-kort i god tid innan den 29 mars.

Innan du byter till det nya SIM-kortet, kontrollera om du har sparat några kontakter på ditt nuvarande SIM-kort. Om det finns sparade kontakter där, kopiera dem till mobiltelefonen innan du byter kort.

Stäng av din telefon när du byter SIM-kort och starta upp den när det är bytt. PIN-kod till ditt nya SIM-kort finns i informationen som medföljer i kuvertet med ditt nya SIM-kort. Ditt gamla SIM-kort slänger du i hushållsavfall.

Observera att det på kuvertet med ditt nya SIM-kort står ett tillfälligt telefonnummer, det numret gäller inte.

Fastnummer och mobilnummer​

Idag har vi både så kallade ”Mex-abonnemang” med både ett fastnummer och ett mobilnummer, samt vanliga mobilabonnemang med enbart ett mobilnummer.

I samband med övergången till Telenor kommer samtliga abonnemang få både ett fastnummer och ett mobilnummer.

Vad innebär det?

Om du idag har ett ”Mex-abonnemang” behåller du dina befintliga telefonnummer.

Om du idag har ett mobilabonnemang behåller du ditt mobilnummer, men du får också ett fastnummer. Viket fastnummer du får kommer meddelas med ett sms till din telefon under dagen den 29 mars.

Varför två nummer till samma telefon?

Ditt fastnummer är det nummer du kan hänvisa, dvs du kan sätta status på telefonen om du är i möte, har semester, är sjuk osv som automatiskt spelas upp för den som ringer dig. Våra handläggare i Kontakt Simrishamn ser också din hänvisning, liksom dina kollegor om de söker dig i den interna telefonkatalogen.

Ditt mobilnummer hänvisas däremot inte, därför kan de du gett ditt mobilnummer alltid nå dig. Tex din närmaste familj, medarbetare, eller kanske till och med chefen. Det är upp till dig att avgöra vem du delar ut ditt mobilnummer till.

Vilket nummer syns när jag ringer?

Det är som standard ditt fastnummer som syns när du ringer.

Automatisk hänvisning baserat på kalendern upphör

Den automatiska hänvisningen av telefonen som ger den som ringer dig ett automatiskt meddelande baserat på din Outlook-kalender upphör. Vill du fortfarande ha en hänvisning? Då använder du Telenors app:

Ny app

För att tex hänvisa, söka i vår interna telefonbok och vidarekoppla sin telefon så använder du nu appen Telenor One X. Mer information om hur appen fungerar och hur du får tillgång till den kan du läsa om längst ner på sidan.

Röstbrevlåda

Nu plockas alla röstbrevlådor bort som en del i arbetet med en väg in och arbetsmiljön för våra medarbetare. Det innebär att om din telefon inte är hänvisad och du inte svarar kommer det inte finnas någon röstbrevlåda att prata in meddelande på, istället kommer följande meddelande att läsas upp:

”Välkommen till Simrishamns kommun. Personen du söker svarar inte. Vänligen försök igen senare eller ring Kontakt Simrishamn på 0414-81 90 00 för vidare hjälp”

Glöm inte att lyssna av din röstbrevlåda hos Telia innan den 29 mars!

Kritiska nummer

Om ert nummer blivit klassat som ett ”kritiskt nummer” kommer abonnemanget inte flyttas över till Telenor på natten utan istället på förmiddagen den 29 mars klockan 10:00.

Vad är ett ”kritiskt nummer”?

Ett ”kritiskt nummer” är ett nummer som måste fungera på natten till den 29 mars, det är bland annat journummer och trygghetstelefoner.

Mobila bredband

De mobila bredbanden som ni eventuellt har i er dator och/eller surfplatta berörs inte av ovan datum och tider. De mobila bredbanden byts ut efterhand, har ni inte redan blivit kontaktad så kommer ni bli kontaktade om ni har ett mobilt bredband.

IP-telefon

Ni med IP-telefon (vanligen en bordstelefon) har sedan tidigare blivit meddelade att dessa behöver avslutas, alternativt bytas ut mot mobiltelefon/ny bordstelefon med SIM-kort. Har du ännu inte beställt en ny telefon är det hög tid att göra det nu! Kontakta helpdesk på 9191 för hjälp med beställningen.

Ny operatör – ny växel

Ingen gemensam växel med Tomelilla och Sjöbo längre

I dag har vi en gemensam växel med Tomelilla och Sjöbo kommuner. Det innebär att vi kan söka på deras medarbetare i vår interna telefonbok, ringa kortnummer till dem och att våra handläggare i Kontakt Simrishamn kan se status på deras anknytningar. När vi nu byter till Telenor kommer vi ha varsin växel och inte längre ha dessa möjligheter.

Österlen VA AB får egen växel

Bra att veta är att vårt med Tomelilla kommungemensamma bolag, Österlen VA AB, kommer att ha en egen växel. Det innebär att samtliga medarbetare på Österlen VA får nya telefonnummer från och med den 18 mars.

Telenor One X och Telenors Mitt företag

Nu byter vi snart teleoperatör från Telia till Telenor, och en stor skillnad mot tidigare är att Telenor inte bara levererar abonnemanget, utan även alla tjänster kopplade till televäxeln. Det innebär att du som användare får mer kontroll på ditt abonnemang, men också att du behöver göra mer själv då varken handläggarna i Kontakt Simrishamn eller teknikerna i Helpdesk har möjlighet att göra ändringar och inställningar för enskilda abonnemang.

För att tex hänvisa, söka i vår interna telefonbok och vidarekoppla din telefon så använder du nu appen Telenor One X. För några funktioner kommer du behöva använda Telenors webbtjänst Mitt företag. Läs nedan hur du får tillgång till appen och Mitt företag, samt vad man kan göra där.

Så här får du appen

Har du redan fått appen installerad på din telefon? Då tillhör du en av dem vars telefon hanteras från IT-enheten. Om du inte fått appen hämtar du Telenor One X i din vanliga appbutik.

Appen finns också som program till din dator och fungerar på liknande sätt som mobilappen. Programmet kommer installeras automatiskt på din Windows arbetsdator.

Så här loggar du in i appen

För att logga in i appen måste du först skapa ett konto. Det kan du göra efter att du bytt till ditt nya SIM-kort från Telenor genom att skicka ett sms till 222 med texten ”telenoronex”. Tillbaka får du ett sms med dina inloggningsuppgifter.

Några funktioner i appen

Genom appen kan du hänvisa din telefon. Tänk på att det bara är ditt fastnummer du hänvisar, ditt mobilnummer blir aldrig hänvisat. För att hänvisa klickar du på din närvarostatus precis under ditt namn och väljer typ av hänvisning under ”hänvisa samtal”. I nästa meny väljer du ”Varaktighet” för att välja hur länge du ska vara hänvisad, och ”Nummer till telefonist” om du vill att den som ringer upp ska få möjligheten att kopplas vidare. Klicka sen spara och du är hänvisad.

För att avbryta en hänvisning i förtid klickar du på din närvarostatus och väljer Tillgänglig.

Tyvärr går det inte att schemalägga återkommande hänvisningar. Telenor utvecklar både det och en möjlighet att hänvisa telefonen baserat på din kalender i Outlook. Så snart möjligheten finns kommer vi informera om det här på intranätet.

För att söka efter en kollegas telefonnummer väljer du Telefonbok på startsidan i appen och skriver namnet på den du söker. För att söka i programmet på datorn väljer du ”gubben” högst upp i vänstra menyn för att söka.

Om du vill vidarekoppla din telefon väljer du Samtalsinställningar, Inkommande samtal och Vidarekoppling. Om du har behov av att schemalägga vidarekopplingar så gör du det genom Mitt företag. I programmet på datorn hittar du inställningar för Inkommande samtal och vidarekoppling via kugghjulet längst ner till vänster.

Mitt företag

På webbtjänsten Mitt företag kan du förutom några av funktionerna beskrivna ovan även se abonnemangsuppgifter och dataförbrukning. För att använda Mitt företag behöver du först skapa ett konto genom att klicka på ”Skapa konto för medarbetare” på denna sida, Skapa konto till Mitt Företag

Som en del i arbetet med en väg in och arbetsmiljön för våra medarbetare är nu röstbrevlåda bortplockat som standard på alla våra abonnemang. Om du har specifika behov som göra att du ändå behöver en röstbrevlåda aktiverar du den i två steg. Först aktiverar du röstbrevlåda genom att välja samtalsinställningar i mobilappen eller kugghjulet i programmet på datorn, därefter väljer du ”Röstmeddelande” och klickar på glidreglaget för att aktivera röstbrevlådan. Därefter fortsätter du till steg två genom att logga in på Mitt företag och välja tjänster. Klicka på Vidarekoppling och Röstbrevlåda och i den del som heter Vidarekoppling vid inget svar väljer du alternativet Medflyttning till röstbrevlåda och klickar Spara.

Guider

Telenor har gjort guider till de flesta funktioner i appen och Mitt företag som du hittar vi länken här nedan. Tänk på att vissa funktioner, till exempel video, chatt och fildelning, inte är aktivt i våra abonnemang. Kom igång och guider Telenor One X växel | Telenor Företag