iPad-appar i F-3

Kreativt skapande

Skapa bilder och filmer

  • Clips (0 kr). Skapa korta filmer med text, effekter, grafik och mycket annat. Mycket bra!
  • iMovie (0 kr). Skapa filmer och trailers. Fantastiskt verktyg!
  • iMotion (0 kr). Skapa filmer med Stop Motion-teknik.
  • Photo Booth (0 kr). Fotoautomat där man kan välja flera olika effekter.

Skapa animerad film

Skapa musik och podcasts

  • GarageBand (0 kr). Spela musik live på de digitala instrumenten eller spela in musik och skapa egna låtar. 

Skapa texter, böcker och affischer

  • Berätta med NE (0 kr). Skapa digitala böcker med text, teckningar, bilder, ljud och filmer. Väldigt bra och användbar.
  • Författa med NE (0 kr). Samma funktion som Skolstil. Väldigt bra och användbar.
  • Pages (0 kr). Ordbehandling, men framförallt möjlighet att skapa affischer, böcker mm via mallar.

Färdighetsträning matematik

  • Moji Klockis (8 kr). Klockträning för de yngsta.
  • Djungelbråk (12 kr). Ange delen som är markerad, jämföra två bråktal, konvertera ett bråktal till ett tal i blandad form, addera bråktal och multiplicera bråk.
  • Djungelgeometri (12 kr). Linjer, former och vinklar. Mät, namnge eller beskriv förhållandet mellan.
  • Djungelmynt (12 kr). Hitta mynt, räkna pengar, jämföra mynt och att ge rätt växel.
  • Djungeltid (12 kr). Läs av klockan, ställ klockan efter angiven tid, beräkna tidsskillnad mellan klockor och ställ in hur visarna står efter att en viss tid förflutit.
  • King of Math Jr: Fullversion (12 kr). Färdighetsträning, men utmanar även elevernas matematiska tänk inom ämnesområdena.
  • King of Math Jr 2: Fullversion (12 kr). Färdighetsträning, men utmanar även elevernas matematiska tänk inom ämnesområdena.
  • King of Math: Fullversion (12 kr). Färdighetsträning, men utmanar även elevernas matematiska tänk inom ämnesområdena.
  • King of Math 2: Fullversion (12 kr). Färdighetsträning, men utmanar även elevernas matematiska tänk inom ämnesområdena.
  • Nomp (0 kr). Siffror, de fyra räknesätten, geometri, klockan, ordning och mått.
  • Vektor (0 kr). Träningsverktyg för tidig matematikinlärning för barn, och innehåller även träning av kognitiva förmågor som är viktiga för matematik.
  • Cognition Flex (0 kr). Som Vektor, men man kan själv välja vilka områden man vill träna på.
  • Sortera och räkna med NE (0 kr). Sortera olika välbekanta saker, samt räkna antal med hjälp av olika visuella representationsformer.
  • Räkna med NE (0 kr). De fyra räknesätten samt i en introducerande del kring tal.

Färdighetsträning språk

  • ABC-klubben (12 kr). Öva att både läsa och stava med hjälp av övningar som Hitta och klicka på ordet, Alfabetet, Skriv ordet och Vilket bokstavsljud hör du?
  • Bornholmslek (30 kr). Övningar som utgår ifrån språkleksdelarna i Bornholmsmodellen.
  • Bornholmsstugan (26 kr). Uppföljare till Bornholmslek. Kombinerar läsning av enstaka ord och läsförståelse.
  • Bokstavspussel (18 kr). Ljuda ihop bokstavsljud kopplade till symbol, för att sedan utläsa ordet och på sikt kunna skriva ordet på egen hand. Använd gärna egna bilder!
  • Djurkorsord (18 kr). 56 st korsord med djurtema.
  • Hej Svenska 1 (0 kr). Träna upp ett basordförråd.
  • LetterSchool (30 kr). Öva på att forma bokstäver och siffror. Hörlurar rekommenderas. 🙂
  • Pussla med NE (0 kr). Övningar, ordpussel och bildpussel.
  • Spelling with NE (0 kr). Lyssna och stava på engelska. Välj mellan övningsdel och äventyrsdel med olika svårighetsgrader.
  • Stava med NE (0 kr). Lyssna och stava på svenska. Välj mellan övningsdel och äventyrsdel med olika svårighetsgrader.
  • Stavningslek 2 (18 kr). Stavning och språkets ljudmässiga uppbyggnad i tre olika spel med varierande svårighetsnivåer.

Programmering

  • Blue-bot (0 kr). App som används tillsammans med roboten Blue-bot.
  • SpriteBox Coding (22 kr).
  • Osmo Coding Awbie (0 kr). App som används tillsammans med fysiskt materiel från Osmo. Osmo går att låna från AV Media Skåne.
  • Osmo Coding Jam (0 kr). App som används tillsammans med fysiskt materiel från Osmo. Osmo går att låna från AV Media Skåne.
  • Lightbot: Code Hour (0 kr). Programmeringspusselspel som kräver att man använder programmeringslogik för att lösa nivåer.
  • Code.org (bokmärke till webb). En ideell organisation som arbetar för att sprida datavetenskap till alla elever och lärare. På sajten finns kurser, inspiration, projekt mm.
  • Sphero Edu Jr (0 kr). App som passar till Sphero Indi. (Går att låna vi AV Media Skåne.)

Övrigt

  • Förstorare (0 kr). Använd iPad som ett förstoringsglas och zooma in på objekt. (Ev måste denna letas fram manuellt.)
  • Prizmo Go (0 kr). Samla in text med hjälp av iPadens kamera. Sen kan man hantera den på flera användbara sätt.
  • Polylino skola (0 kr). Digitala skönlitterära böcker på flera olika språk.
  • Skolplus (bokmärke till webb). Spel, övningar och utskriftsmaterial.