iPad-appar i F-3
Kreativt skapande
Skapa bilder och filmer
- Clips (0 kr). Skapa korta filmer med text, effekter, grafik och mycket annat. Mycket bra!
- iMovie (0 kr). Skapa filmer och trailers. Fantastiskt verktyg!
- iMotion (0 kr). Skapa filmer med Stop Motion-teknik.
- Photo Booth (0 kr). Fotoautomat där man kan välja flera olika effekter.
Skapa animerad film
- Puppet Pals HD Director´s Pass (18 kr). Skapa filmer (och bilder) med färdiga figurer eller egna foton. Att använda egna bilder rekommenderas!
- Toontastic (0 kr). Skapa animerad film med färdig rekvisita.
- Creaza Cartoonist EDU (0 kr.) Appversion av Cartoonist, där man skapar tecknade serier.
Skapa musik och podcasts
- GarageBand (0 kr). Spela musik live på de digitala instrumenten eller spela in musik och skapa egna låtar.
Skapa texter, böcker och affischer
- Berätta med NE (0 kr). Skapa digitala böcker med text, teckningar, bilder, ljud och filmer. Väldigt bra och användbar.
- Författa med NE (0 kr). Samma funktion som Skolstil. Väldigt bra och användbar.
- Pages (0 kr). Ordbehandling, men framförallt möjlighet att skapa affischer, böcker mm via mallar.
Färdighetsträning matematik
- Moji Klockis (8 kr). Klockträning för de yngsta.
- Djungelbråk (12 kr). Ange delen som är markerad, jämföra två bråktal, konvertera ett bråktal till ett tal i blandad form, addera bråktal och multiplicera bråk.
- Djungelgeometri (12 kr). Linjer, former och vinklar. Mät, namnge eller beskriv förhållandet mellan.
- Djungelmynt (12 kr). Hitta mynt, räkna pengar, jämföra mynt och att ge rätt växel.
- Djungeltid (12 kr). Läs av klockan, ställ klockan efter angiven tid, beräkna tidsskillnad mellan klockor och ställ in hur visarna står efter att en viss tid förflutit.
- King of Math Jr: Fullversion (12 kr). Färdighetsträning, men utmanar även elevernas matematiska tänk inom ämnesområdena.
- King of Math Jr 2: Fullversion (12 kr). Färdighetsträning, men utmanar även elevernas matematiska tänk inom ämnesområdena.
- King of Math: Fullversion (12 kr). Färdighetsträning, men utmanar även elevernas matematiska tänk inom ämnesområdena.
- King of Math 2: Fullversion (12 kr). Färdighetsträning, men utmanar även elevernas matematiska tänk inom ämnesområdena.
- Nomp (0 kr). Siffror, de fyra räknesätten, geometri, klockan, ordning och mått.
- Vektor (0 kr). Träningsverktyg för tidig matematikinlärning för barn, och innehåller även träning av kognitiva förmågor som är viktiga för matematik.
- Cognition Flex (0 kr). Som Vektor, men man kan själv välja vilka områden man vill träna på.
- Sortera och räkna med NE (0 kr). Sortera olika välbekanta saker, samt räkna antal med hjälp av olika visuella representationsformer.
- Räkna med NE (0 kr). De fyra räknesätten samt i en introducerande del kring tal.
Färdighetsträning språk
- ABC-klubben (12 kr). Öva att både läsa och stava med hjälp av övningar som Hitta och klicka på ordet, Alfabetet, Skriv ordet och Vilket bokstavsljud hör du?
- Bornholmslek (30 kr). Övningar som utgår ifrån språkleksdelarna i Bornholmsmodellen.
- Bornholmsstugan (26 kr). Uppföljare till Bornholmslek. Kombinerar läsning av enstaka ord och läsförståelse.
- Bokstavspussel (18 kr). Ljuda ihop bokstavsljud kopplade till symbol, för att sedan utläsa ordet och på sikt kunna skriva ordet på egen hand. Använd gärna egna bilder!
- Djurkorsord (18 kr). 56 st korsord med djurtema.
- Hej Svenska 1 (0 kr). Träna upp ett basordförråd.
- LetterSchool (30 kr). Öva på att forma bokstäver och siffror. Hörlurar rekommenderas. 🙂
- Pussla med NE (0 kr). Övningar, ordpussel och bildpussel.
- Spelling with NE (0 kr). Lyssna och stava på engelska. Välj mellan övningsdel och äventyrsdel med olika svårighetsgrader.
- Stava med NE (0 kr). Lyssna och stava på svenska. Välj mellan övningsdel och äventyrsdel med olika svårighetsgrader.
- Stavningslek 2 (18 kr). Stavning och språkets ljudmässiga uppbyggnad i tre olika spel med varierande svårighetsnivåer.
Programmering
- Blue-bot (0 kr). App som används tillsammans med roboten Blue-bot.
- SpriteBox Coding (22 kr).
- Osmo Coding Awbie (0 kr). App som används tillsammans med fysiskt materiel från Osmo. Osmo går att låna från AV Media Skåne.
- Osmo Coding Jam (0 kr). App som används tillsammans med fysiskt materiel från Osmo. Osmo går att låna från AV Media Skåne.
- Lightbot: Code Hour (0 kr). Programmeringspusselspel som kräver att man använder programmeringslogik för att lösa nivåer.
- Code.org (bokmärke till webb). En ideell organisation som arbetar för att sprida datavetenskap till alla elever och lärare. På sajten finns kurser, inspiration, projekt mm.
- Sphero Edu Jr (0 kr). App som passar till Sphero Indi. (Går att låna vi AV Media Skåne.)
Övrigt
- Förstorare (0 kr). Använd iPad som ett förstoringsglas och zooma in på objekt. (Ev måste denna letas fram manuellt.)
- Prizmo Go (0 kr). Samla in text med hjälp av iPadens kamera. Sen kan man hantera den på flera användbara sätt.
- Polylino skola (0 kr). Digitala skönlitterära böcker på flera olika språk.
- Skolplus (bokmärke till webb). Spel, övningar och utskriftsmaterial.