Upphandlingsbloggen

Upphandlare struntar inte i offentlighetsprincipen

Idag tänkte jag skriva några rader om sekretesshantering i upphandling eftersom det är något som tagit upp mer och mer av min tid de senaste åren. Anledningen till att jag skriver är den här debattartikeln om att upphandlare struntar i offentlighetsprincipen. Jag tänkte inte gå in närmare på vad som sägs där, förutom nedan citat […]

Upphandlingsnytt April 2019

Den här månaden har vi tecknat avtal med en ny leverantör av bokningssystem för lokaler. Detta var helt nödvändigt då det tidigare systemet kommunen använt skulle avvecklas. Efter att ha tagit in offerter från tre olika företag föll valet på Explizit Public Service AB och deras Interbook Go. Såna här upphandlingar är, trots deras ringa […]

Avropsblankett för bättre uppföljning och kontroll

I det här inlägget tänkte jag skriva lite om ett enkelt sätt att underlätta den proaktiva styrningen och kontrollen av efterlevnaden för kommunens ramavtal – nämligen genom att använda en avropsblankett. I vår kommun har vi en avropsblankett som vi använder för större ramavtal, vanligtvis ramavtal för entreprenader inom samhällsbyggnadsförvaltningens verksamheter. Jag beskriver blanketten lite […]

Framtidens offentliga inköpare

Ja, va bra detta var! Idag inleddes Sveriges Offentliga Inköpares (SOIs) årskonferens med att publikationen ”Framtidens offentliga inköpare – en kompetensprofil från SOI” lanserades. Man får också möjlighet att testa sin kompetens på soi-kompetenskollen.se. Här tänkte jag försöka ge mig på att tolka publikationen utifrån den roll jag och (tror jag) många andra inköpare (upphandlare, […]

*Remiss* Avropsstöd Fordon 2018 – Simrishamns kommun

Som det framgick av mitt förra inlägg använder vi oss ofta av SKL Kommentus ramavtal. Fördelen med detta är att vi inte behöver göra upphandlingen själva och att villkoren i ramavtalet ofta är bättre. Eftersom vi inte behöver göra upphandlingen själv brukar jag istället lägga mer tid på implementeringen av avtalet, för att säkerställa att […]

Gräsklippare för 750 000 kronor?

I fredags skrev Ystads Allehanda den här artikeln om att kommunen köpt två stycken gräsklippare á 750 000 kronor styck. I det här inlägget tänkte jag ge lite mer bakgrund till vad som hänt, och försöka reda ut några av de missförstånd som artikeln skulle kunna ge upphov till. Inledningsvis vill jag konstatera att det är […]

Upphandlingsnytt Mars 2019

Under 2019 börjar vi på prov använda oss av elektronisk avtalssignering genom en modul som är direkt implementerad i vårt upphandlingssystem. Det innebär att avtal, istället för att skrivas ut och skickas i flera exemplar över hela landet, kan signeras via till exempel bank-id eller en manuell signatur på en Touch-skärm. Kommunen kommer under 2019 […]

Övergång till förhandlat förfarande med/utan föregående annonsering

Upphandlingsjuridiken kan ibland vara svängig och det kan vara svårt att hålla tungan rätt i mun när man utvärderar inkomna anbud. I det här inlägget tänkte jag skriva lite om vad som gäller när du inte fått in några anbud, eller inga giltiga/lämpliga anbud och ett faktiskt exempel på hur en utvärderingsprocess kan svänga fram […]

Den schizofrena upphandlaren

I det här blogginlägget tänker jag diskutera skillnaden mellan verksamhetsinitierade och centralt initierade upphandlingsprocesser, och hur man som upphandlare bör agera beroende på vilken process man för tillfället är inblandad i. Men först, en bakgrund: För några veckor sedan hade vi planeringsdag. Vanligtvis när vi har planeringsdag i kommunen har vi det enhetsvis, men den […]

Tokiga krav på offentliga upphandlare

I den här artikeln efterfrågar Svenskt Näringsliv exempel på ”knaskrav”. Detta då dessa benämns som en av anledningarna till att företagens intresse av att delta i offentliga upphandlingar minskar: Företagens intresse av att delta i offentlig upphandling minskar. En anledning är de ”tokiga krav” som ställs på leverantörer från olika offentliga aktörer. Skicka dina erfarenheter […]