Är du bra på att lyssna?

Idag skriver Helena Sävefjärd om hur viktigt det är att kunna lyssna när man jobbar med upphandlingar.

Som 7-åring fick jag mina första glasögon, sen dess har jag fått de flesta synfel som går att få. Jag ser oroligt suddigt utan mina glasögon och jag har kommit på att jag hör sämre när jag inte ser ordentligt. Det är iallafall så jag upplever det. Om jag inte har satt på mig mina glasögon så har jag svårare att höra vad någon säger till mig. Mina barn tycker att jag alltid hör dåligt, och det är väl som det ska va när man är tonårsförälder.

Jag tror däremot att det ligger något i just kombinationen att se och att lyssna. ”Att höra är att lyssna vad som sägs, att lyssna är att höra vad som inte sägs.” Ni som läste mitt senaste blogginlägg vet att jag gärna lyssnar på Svante Randlerts podcast ”Chefssnack”, citatet nämns i podden och jag tror att det är Simon Senek som sagt detta. Det är skillnad på att höra och att lyssna. När jag ser bra har jag större chans att faktiskt lyssna och inte bara höra. Hur bra är vi som upphandlare på att lyssna till vad våra  referensgruppdeltagare uttrycker utan att orden sägs högt? Hur lätt har vi att förstå behovet som kanske knappt blir uttalat?

När jag blir ordentligt stressad får jag ett tunnelseende och hör knappt nånting alls. Då har jag väldigt svårt att snappa upp vad som händer runt omkring mig, jag kör mitt race och varken ser eller hör så mycket annat. Det här behöver jag jobba på.

Svante Randlert pratar ibland om begreppet likeability (att vara gillbar). Svante menar att företag och människor som uppnår likeability:

1, har självdistans
2, är uppriktiga
3, är ödmjuka
4, är ärliga

Dessa fyra egenskaper tror jag är väldigt viktiga i min roll som upphandlare. ”Jag är ju bara upphandlare” är en mening som jag ofta säger och den har effekt. Jag visar att jag inte har verksamhetsperspektivet och att jag är beroende av andras kunskap, tid och engagemang utan att nedvärdera den roll jag har. Jag skyller inte ifrån mig. Jag representanter min upphandlande myndighet, det är ju mitt namn som står i upphandlingsdokumentet. Med begreppet tydliggör jag att jag behöver få veta verksamhetsperspektivet. Enligt mig kan jag inte kan få till en riktigt bra upphandling och ett bra avtal om jag inte har de fyra egenskaperna och därigenom blir en person som faktiskt lyssnar och inte bara hör. Hur är det för dig, är du bra på att lyssna?