Gatubelysning

Vi förfogar över 7 400 belysningsstolpar med tillhörande armatur och många mil ledningar i marken. Stolparna står placerade utmed det kommunala vägnätet, men ibland även utmed statliga eller enskilda vägar. Om en lampa inte fungerar, eller på något annat sätt är skadad genom påkörning eller skadegörelse, är vi tacksamma om du rapporterar detta till oss.

Felanmälan

Du kan anmäla trasiga belysningsstolpar i formuläret längre ned på denna sida eller genom att ringa oss på: 0414-81 90 00 . Du känner lättast igen kommunens stolpar genom vår unika ID-märkning som består av en mindre plåtbricka med ett antal bokstäver och siffror. Det är viktigt att du anger detta ID-nummer vid en eventuell felanmälan. Vissa stolpar kan sakna denna ID-bricka, så är du osäker så kontakta gärna oss så ska vi hjälpa dig. Från det datum en anmälan inkommer till kontakt Simrishamn så har entreprenören upp till 3 veckor på sig att åtgärda felet.

Det finns flera faktorer som kan inverka på om en gatlampa inte fungerar och i vissa fall kan det krävas flera dagar eller veckor att lokalisera felkällan från det att man har gett sig ut för att åtgärda felet. Förutom själva lampan/armaturen där felet vanligen uppstår så kan det bero på:

  • Skadegörelse eller trafikskada någonstans på anläggningen
  • Trasig glödlampa eller drivdon
  • Avgrävd kabel
  • Trasig insats eller kabelfel inne i stolpen
  • Kabelfel i marken mellan stolpar eller mellan stolparna och tändstället (elskåpet) eller i matningen från nätstationen som är nätägarens (ofta E.ON eller Österlens kraft).
  • Större vägombyggnader eller arbeten på VA-nätet kan kräva att man medvetet släcker en anläggning under en begränsad tid.
  • Fel på tändanordningen som vanligtvis består av astronomiskt ur eller ett skymningsrelä
  • Fel på anläggningen som förser nätstationen med ström vilket är nätägarens ansvar
  • På somliga ställen är kommunens gatubelysning och Trafikverkets gatubelysning sammanbyggd och ett fel på den ena kan enkelt släcka den andra
  • Otillåten påkoppling
  • Annan belysning påkopplad, till exempel julgransbelysning eller annan dekorationsbelysning som är felaktig

En belysningsanläggning kan således ha flera olika felkällor och felet behöver inte alltid uppstå i direkt anslutning till den släckta lampan utan kan ligga flera kvarter bort.

Stolpar utmed det statliga vägnätet har en annan typ av ID-beteckning. Den består av två vita klisterlappar med texten Trafikverket på den ena och en sifferbeteckning på den andra. Om ni upptäcker att en sådan lampa är släckt eller på annat sätt skadad så ska du vända dig direkt till Trafikverket på 0771-921 921 eller trafikverket@trafikverket.se.

Ditt ansvar som fastighetsägare

Om du har en belysningsstolpe utmed din fastighetsgräns, är du skyldig som fastighetsägare att hålla fritt runt stolpen och lampan från uthängande grenar och växtlighet från din fastighet. En trädgren kan skada stolpen vid storm och under lövperioden skymma armaturen och hindra denna från att belysa gatan utanför. Skador förkortar livslängden på våra stolpar vilket är förenat med stora kostnader för byte. Vi genomför årligen inspektioner på vårt vägnät. Upptäcker vi i samband med detta att vår belysningsstolpe skyms eller skadas av växtlighet, så kommer du som fastighetsägare att få en lapp i brevlådan med instruktioner hur du skall gå tillväga.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of www.simrishamn.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close