Kvalitet och utveckling
Vi använder oss av olika metoder för att fånga upp brukarens, anhörigas och andra berördas synpunkter och behov. Resultaten ligger sedan till grund för vidare verksamhetsutveckling.
Google Translate enables automatic translation of all text on this website. The site is therefore not responsible for the correctness of the translation.
Vi använder oss av olika metoder för att fånga upp brukarens, anhörigas och andra berördas synpunkter och behov. Resultaten ligger sedan till grund för vidare verksamhetsutveckling.
Från och med 2021 följer vi upp våra verksamheter på ett nytt sätt. Verksamhetsuppföljningarna kommer att utgå från resultaten av Socialstyrelsen och SKR´s årliga undersökningar såsom “Så tycker de äldre om äldreomsorgen”, Brukarundersökning Funktionshinder samt Brukarundersökning IFO. Socialstyrelsen ställde in Äldreundersökningen 2021 med anledning av pandemin. Som grund för området inom ordinärt boende ligger istället de 24 intervjuer som genomfördes med hemtjänsttagare under hösten 2021 på uppdrag av socialnämnden.
Baserat på dessa resultat har Socialnämnden beslutat om följande områden att följa upp 2022:
Individ- och familjeomsorgen
Ekonomi, Missbruk, Barn o Unga
Handläggarenheten
LSS och Socialpsykiatrin
Hälsa, vård och omsorg
Ordinärt boende
Särskilt boende
Urval är främst aktuellt när det gäller ordinärt boende, särskilt boende samt verksamheter inom LSS och Socialpsykiatri. Privata utförare kommer att följas upp avseende samtliga områden. I kommunala verksamheter är det de som i statistiken fått den högsta andelen positiva resultat respektive lägsta andelen inom respektive uppföljningsområde, som kommer att följas upp.
Verksamhetsuppföljningen kommer att redovisas i Socialförvaltningens årliga Kvalitetsberättelse.
Här kan du läsa mer om de olika undersökningarna!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen -information om undersökningen Undersökningen inställd 2021 med anledning av pandemin.
Här redovisas den senast genomförda uppföljningen för respektive verksamhet. För att ta del av tidigare uppföljningar hänvisas till kontakt@simrishamn.se
2020
2019
VoO- Nattpatrullerna och Gärsnäs hemtjänst
VoO- Toftakärr och Borrby hemtjänst
VoO- Solgläntan och Kivik hemtjänst
VoO-Hammenhög Pilegården och Hammenhög hemtjänst
VoO – Villa Joneberg Rapport Verksamhetsuppföljning, Redovisade åtgärder
2018
2017
Alla synpunkter och klagomål ger oss möjlighet att förbättra vår verksamhet. Därför vill vi gärna att du berättar för oss vad du tycker.
När du lämnar synpunkter, positiva som negativa, ska du alltid ges ett gott bemötande och eventuella brister i kvalitén ska åtgärdas snabbt. Du ska också få återkoppling om vad som skett efter att din synpunkt kom in.
När du får hjälp av oss på socialförvaltningen informerar vi dig om hur du kan lämna synpunkter och klagomål. På våra särskilda boenden och dagverksamheter kan du hitta vår informationsbroschyr med ett formulär du kan skicka in. Du kan även lämna dina synpunkter direkt här via hemsidan.
Lämna synpunkter? Läs här om dina olika alternativ
Du kan vända dig till vår medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) eller till patientnämnden med frågor, synpunkter eller klagomål på kommunens vård och omsorg.
Förutom att rätta till i det enskilda fallet ställer vi samman alla synpunkter och klagomål. Detta för att vi ska se inom vilka områden vi behöver göra förändringar och förbättringar.
Vi gör detta också med våra interna avvikelser – alltså när personal har uppmärksammat något som inte fungerar enligt rutin.
Vi genomför enkäter med jämna mellanrum. En del under längre perioder och en del under kortare perioder. Resultaten analyseras och används i det pågående förbättringsarbetet.
Socialförvaltningen deltar i Socialstyrelsens årliga undersökning ”Så tycker de äldre om äldreomsorgen”. Alla som som är över 65 år och som antingen har hemtjänst eller bor i särskilt boende får hemskickat en enkät under tidig vår. Med enkäten följer en länk för att svara digital om man hellre vill det eller om anhöriga vill hjälpa till på distans. Om anhöriga hjälper till finns även möjlighet att svara på frågor särskilt riktade till dem.
Via SKR, Sveriges kommuner och regioner, deltar Simrishamns kommun i brukarundersökningen 2022. Alla som har insatser i form av LSS Servicebostad, LSS Gruppbostad, LSS Daglig verksamhet, Socialpsykiatri Sysselsättning, Socialpsykiatri Boendestöd, kommer via personalen att erbjudas att svara på en enkät under perioden 1 September till den 31 Oktober 2022. Svaren inhämtas huvudsakligen digitalt vilket var mycket uppskattat första gången det nu gjordes 2021. De digitala verktygen ger möjlighet att välja språk, möjlighet till bildstöd samt uppläsningsstöd.
Via SKR, Sveriges kommuner och regioner, deltar Simrishamns kommun i brukarundersökningen 2022. Alla som har kontakt med sin socialsekreterare under perioden 1 September till den sista Oktober gällande insatser inom ekonomiskt bistånd, missbruk och beroendevård, familjehem, barn och unga 13+ samt vårdnadshavare, kommer att erbjudas att svara på en enkät. Samtliga personer som har insatsen stödboende under perioden kommer att erbjudas att svara. Digitala lösningar används i första hand för att inhämta svaren. Svaren inhämtas på surfplatta i direkt anslutning till besöket eller så kan enkäten skickas till den enskilde via SMS eller mail. Möjlighet finns att välja språk samt uppläsningsstöd.
I de offentliga undersökningarna finns ingen del som gäller Omsorgshandläggarnas kontakt med brukarna. För att följa upp den delen så har Socialförvaltningen sedan flera år tillbaka varje höst under oktober månad delat ut en enkät till alla som har kontakt med omsorgshandläggaren under denna period. Frågorna är liknande de som ställs om kontakten med socialsekreterare i den offentliga undersökningen.
Varje år fattar socialnämnden beslut inom vilka områden vi ska granska oss själva. Vi gör stickprov i vår verksamhet och kontrollerar utifrån färdiga formulär. Detta gör att vi rätt så fort kan se om något inte fungerar som det ska. Några exempel på internkontrollområden vi arbetar med just nu är livsmedelshantering, dokumentation och basal hygien.
Socialstyrelsen i samarbete med Sveriges kommuner och landsting (SKL) genomför en gång per år mätning av olika kvalitetsindikatorer. En del indikatorer mäts i form av en brukarundersökning medan andra bygger på en rad olika undersökningar och uppgiftsinsamlingar.
Resultaten synliggör utvecklingsområden samt ger kommuninvånare en bild av kvaliteten i jämförelse med övriga kommuner i landet.
Resultat på dessa undersökningar finns till exempel att hitta på www.socialstyrelsen.se. Sök på “öppna jämförelser”.
På www.kolada.se hittar du sammanställning från flera olika undersökningar som kommunen deltar i.
Varje år går verksamheterna igenom resultat från de olika kontrollerna, enkäterna och nationella undersökningarna som vi deltar i. Sammanställningarna gör att vi kan se mönster på saker som fungerar eller saker som inte fungerar. Socialförvaltningens ledningsgrupp har en särskild analysdag under hösten för att med stöd av resultaten definiera de områden som verksamheten behöver arbeta vidare med.